Så lyckas du med nyårslöftet

Nej, jag vet faktiskt inte hur du lyckas, men jag vet hur du inte lyckas.

Lockande lunch?
Lockande lunch?

Imorse läste jag en tråd på facebook där några tjejer pratade om hur de började satsa på beach 2015. Det var den ena lågkalloridieten efter den andra. En hade ätit två finn crisp till frukost, en annan skulle äta max 600 kcal per dag.Jag blev mörkrädd. Ingen av dem nämnde träning, allt handlade i princip om att sluta äta. Ett störtsäkert sätt att misslyckas med sitt löfte om att gå ner i vikt.Hur länge kommer de att orka, frågar jag mig. En vecka? Kanske inte ens så långt. Och när de inte orkar längre och vräker i sig det där förbjudna, hur kommer de att känna då?

Jag skrev ett litet inlägg om att jag blev orolig för dem och bad dem att äta ordentlige men jag vet att de inte kommer att lyssna på mig.

Det sättet jag har valt tar längre tid men det är så mycket enklare och så mycket roligare. Inget är förbjudet, jag är alltid mätt och belåten och jag känner mig supergrym och duktig flera gånger om dagen.

Vad är mitt hemliga recept undrar ni nu? Ok, sätt in 10000kr på konto 847832743874 så ska jag berätta….

Närå, jag bjuder på det. Det är ju ingen raketforskning precis.

Idas knep för att gå ner i vikt utan att svälta sig och må dåligt

Ät regelbundet 5-6 gånger om dagen

Jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och ibland ett kvällsmål. Inga konstigheter.

Två av målen ska vara lagade måltider

Förut åt jag ofta fil ellermacka till lunch eller middag. Det har jag slutat med. Lagad mat är bättre.

Följ knytnävsmodellen

På tallriken ska finnas: en knytnäve protein, en knytnäve kolhydrater och halva tallriken matiga grönsaker och sallad.  Det här har varit svårast och jag är inte riktigt där än storleksmässigt men jag jobbar på det.

Om du fortfarande är hungrig, ta om av grönsakerna

Inga konstigheter där

Tre frimåltider i veckan

Tre måltider i veckan får jag äta vad jag vill. Ibland går jag faktiskt bananas och äter tårta och pizza och glass och hela baletten. Ibland kanske jag bara tar en större portion av relativt nyttig mat. Huvudsaken är att jag själv sagt att det är ok så jag mår inte dåligt efteråt. Jag njuter av den goda mat jag får äta helt enkelt.

Gör bra val

Det är inte alltid jag kan följa min plan. Livet kastar olika situationer på oss hela tiden. Men jag försöker göra medvetna bra val. Ibland gör jag ett medvetet sämre val men då har jag gjort det valet och jag vet varför och kan se till att vara bättre förberedd nästa gång. Det är aldrig fikabrödskorgen på kontoret som gör valet åt mig, det är alltid jag.

Träning

Jag ska träna 3-4 ggr i veckan. Varierad träning som ska vara lustfylld och rolig. Och framförallt, som ska bli av.

Vardagsmotion

Jag ska röra på mig minst en timme om dagen. Läs mer om det i mitt inlägg om vardagsmotion

Tacka dig själv för allt bra du gör

Varke dag ska jag komma på minst tre bra saker jag gjort och ge mig själv ett stort tack för att jag är så bra.

I den här artikeln berättar en av coacherna från Lofsangruppen om hur du kan klara av att hålla dina nyårslöften

Lycka till!

 

Kommentera gärna