Februari – en sammanfattning

Ska vi sammanfatta februari i ett ord får det bli: sjuk!

Jag har varit förkyld, haft feber och halsfluss om vartannat. Så fort jag känt mig bättre har jag försökt träna bara för att dagen efter känna mig krasslig igen. Så denna månad har jag inte kommit upp till mitt snitt på 3 ggr/veckan. Inte ens 2 ggr/vecka har det bilvit. Men så är det ibland.


Senaste veckan har jag fått vara frisk men det känns i kroppen att jag är svagare. Första ordentliga lyft-passet körde jag bara med stången (20 kg) och det räckte för att jag skulle bli svettig. I förrgår körde jag med 40 kg och kände mig lite starkare men det var jobbigt. Och då brukar jag ju köra med rätt mycket mer när jag är på topp om man säger så. Men man ska lyssna på sin kropp och ta det lugnt i början efter sjukdom.

Löpningen har lyst med sin frånvaro (ett av löppassen var mer ett pronenadpass i backe, men jag hade inte det inlagt som pass i appen).  Igår lyssnade jag på maratonpodden med Miranda Kvist. Där berättade hon bland annat om en period när hon inte kunde springa. Trots att hon sprungit maraton och allt innan kändes 5 km jobbigt. Hon fick börja om från början. Jag kände igen mig så mycket.( I just det, inte i hennes ultralopp). – Jag ska börja om från början. Att kunna springa 5 km utan att gå får bli mitt första mål. Lugnt och försiktigt.  Om det så tar 50 minuter.

Sen ska jag försöka sluta mäta ett tag. Bestämma mig för en runda och springa den och låta det ta den tid det tar. Eller bestämma mig för att springa en timme och så komma så långt jag kommer. Försöka fokusera på upplevelsen istället. No pressure!

Jag måste bara komma igång, våga ge mig ut i spåret igen. Komma över det här som jag fastnat i.

För nu är det mars och våren närmar sig och varje dag är en ny möjlighet!

Kommentera gärna

