Sickla Gruvlopp – race report

Ja men just det, jag har ju sprungit lopp i helgen. Och springer man lopp bör man skriva en race report. Även om loppet ”bara” är på 2,5km.

Jag bokade sickla gruvlopp åt mig själv och gav en startplats åt en kompis i 40-årspresent. Han är ingen löpare men har bra kondition och gillar gruvor. Jag var helt säker på att han skulle klara det. Och det är ju roligare att ge upplevelser än saker.

Så i lördags åkte jag till sickla köpkvarter och hämtade ut våra hjälmar. Det var obligatoriskt att ha på sig hjälp i gruvan. Jag kände mig supercool….eller inte…eller lite.


Starten gick och vi satte av. Min kropp var fortfarande inte ett dugg sugen på löpning efter hbg maraton så det kändes jobbigt nästan direkt. Men jag bet ihop. 2,5 kilometer ska jag klara!

Efter en liten sträcka utomhus bar det ner in i gruvan. Det var en rätt brant lång nedförsbacke och vi såg löpare på väg upp som såg rätt jäkla trötta ut. Men vi körde på. Neråt var ju lätt. Väl inne i gruvan var det en platt bit innan det gick neråt igen. Sen var det platt innan det var dags att ta sig uppåt i två nivåer. Det var 40meter höjdskillnad längst ner.

Det var rätt mörkt på sina ställen och mycket stenar och lera på marken så man fick vara noga med var man satte fötterna. Men oj så häftigt det var nere i gruvan. Verkligen en upplevelse att springa där.

När vi var på väg upp igen gick jag  lite i backarna men sista biten sprang jag såklart. Jag och min kompis sprang ihop hela loppet och kom in på precis samma tid. 16.22

Det är jag hemskt nöjd med. Just för att det inte var en bana där man kunde maxa precis. Men vinnaren var inne på 8…någonting. Satan vad fort det måste gått där nere i mörkrets labyrint.


Det var inte ett så långt lopp men det var verkligen en trevlig aktivitet att göra med en vän på en härligt höstig dag. Kanske kör jag nästa år igen.

Efter loppet åkte gick vi över till ett av Stockholms mysigaste caféer, Svindersviks brygghus, där det var dags för den årliga äppelkakebuffen. Men jag åt ingen äppelkaka för jag försöker hålla igen lite. Det blev en börek med spenat och feta istället. Gott det med.

Kommentera gärna

