Helsingborg maraton race report del 2

Var var vi nu? Vid km 40 va?

Jag måste dock gå (gå, inte springa för nu är vi trötta) tillbaka några kilometer först för jag glömde en viktig händelse: Vid 32 kilometer tog batteriet i min mobil slut. Jag tänkte inte så mycket på det utan satte i extrabatteriet jag hade med mig och sprang vidare.

Tillbaka till 40 kilometer. Här tog jag upp telefonen för att byta från podcast till musik sista biten. Då såg jag att jag fått flera sms.

-Har du brutit?

– Vad har hänt, det ser ut som du står still?

Oj, när batteriet tog slut hade tydligen appen som min familj följde mig på slutat följa mig. De var säkra på att jag hade brutit. Jag slängde iväg några mess om att jag var kvar i loppet och hade 2 kilometer kvar. Här har ingen brutit nåt lopp inte!

Sista 2,2 km var en raksträcka bredvid vattnet. Jag var trött men säker på att jag skulle orka nu. Jag sprang och småpratade lite med en annan tjej när en funktionär kom cyklande och hängde på oss.

-Ni klarar det innan repet dras, inga problem.

Tjejen försvann, minns inte om hon saktade ner eller kutade på men cykel-funktionären stannade med mig. Jag kunde ju inte prata så mycket men han snackade på och var ett enormt stöd sista biten. Vilken jäkla service va? En egen målgångspeppare.

Generellt sett måste jag säga att det var enormt bra stöd av både publik och funktionärer längs hela banan. Varje funktionär jag mötte kom med hejarop och ofta personliga små peppande kommentarer. Någonstans under sista biten minns jag speciellt en som sa ”Åh en maratonlöpare som springer, det är minsann inte alla som gör det inte, imponerande” 🙂

Jag vet inte vad cyklisten hette men om du på något sätt läser detta ska du ha ett enormt tack.

Plötsligt kunde vi se målet. Där var det. Jag var snart i mål på ett fucking freaking maraton. Målklockan sa att jag skulle vara inne på 5.55 och det var jag nöjd med. Vissa kanske tycker att det är onödigt att springa ett maraton om man inte ska klara sub 4 eller så men jag bryr mig inte om vad de tycker. Maxtiden är 6 timmar och mitt enda mål var att ta mig in innan 6 timmar. Alla har vi våra egna mål och jag klarade mitt.

-Målgången får du för dig själv, sa min personliga funktionär och lämnade mig.

Och jag sprang in i mål, med glädjetårar i ögonen. Så jävla hög av lycka. Jag klarade det! JAG KLARADE DET!

Sprang till och med om en av mina medlöpare sista biten, var liksom tvungen. Han kom sedan och kramade om mig och skrattade lite åt min spurt.

Jag fick en medalj, jag fick kramar, jag fick en guldgrej att svepa in mig i. Jag fick vatten. Jag ringde min man och sa att jag hade klarat ett maraton. Jag fick veta att tiden blev 5.51.48. Jag skickade målfoton till alla som stöttat mig.

Jag kände mig inte ett dugg trött. Bara ofattbart nöjd stolt och lycklig.

IMG_1933

Eftersom det inte fanns dusch/badmöjlighet där jag bodde gick, eller snarare staplade, jag iväg till hotellet mina bekanta bodde på. Jag skulle få låna deras badrum.

Åh så härligt det var att sätta sig ner och dela lite upplevelser från loppet med dem. Min kollegas man hade också sprungit. Han kom 5:a på 2.45! Så imponerande, men så var det hans 16:e maraton också 🙂 Min kollega hade köpt varsin bakelse till oss. Den satt fint om man säger så. Grädde rätt in i systemet.

De åkte iväg för att käka middag och jag la mig i ett varmt bad och lät äntligen kroppen få lite vila.

Och där lämnar jag er. Snart ska vi ta oss upp för den långa backen till min våning och fundera på hur tusan vi ska få i oss middag.

9 reaktioner till “Helsingborg maraton race report del 2

  1. Hej, Tack för ditt tack! Det var jag som cyklade med dig.
    Vi hade funktionärsfest igår. Satt och pratade med min bordsgranne om allt vi upplevt under dagen och då nämnde jag att jag hade cyklat bredvid en lite trött tjej sista kilometern och att jag hoppades att jag hade lyckats peppa henne lite. Döm om min förvåning när Simon och Andreas la upp delar av din racerapport på filmduken som ett av många exempel på nöjda löpare.
    Den okände funktionären blev genast känd. 🙂

    Roligt att jag kunde vara till hjälp och fantastiskt kul att få läsa din beskrivning av dagen.

    Hälsningar
    //Claes

Kommentera gärna

