Den svåra vardagsmotionen

Nu har jag varit en tränande person så pass länge att det är en del av min vardag. Jag kommer iväg på träning flera gånger i veckan utan problem. Det jag däremot har svårt med fortfarande är vardagsmotionen. 

En period gick jag upp tidigt och promenerade en timme innan frukost men nu har vi ändrat lämningstider på förskola/skola plus att det ju är förbaskat jäkla kallt ute som det fungerar inte längre.

Sen kör jag bil till förskola/skola och därifrån till centrum där jag tar buss till jobbet. Om det inte är för kallt och jag inte har massa olika väskor (träningsväska och dataväska och handväska) brukar jag försöka kliva av en hållplats tidigare och gå 20 minuter till kontoret. Men det är på snudden att jag hinner det eftersom jag då oftast kommer 5 minuter sent. Och många 5 minuter små bildar ett minus i kom och gå. Ibland åker jag hela vägen med bussen och går 10 minuter till kontoret. Ibland när det är kallt tar jag tunnelbanan sista biten.

Så jobbar jag och på vägen hem tar jag oftast tunnelbana till bussen till bilen till hämtning av barn och hem. För att hinna. Och sen blir det inte så mycket mer tid för vardagsmotion.

Men skam den som ger sig. Såhär tänker jag föröka få till lite mer vardagsmotion:

  • Stå upp mer på kontoret (ställer mig upp och skäms lite nu). Det gör väl ändå lite får man hoppas.
  • Få till den där uppvärmningen/nedvarvningen på gymmet. 10 minuters promenad/jogg före och/eller efter själva passet.
  • Ta trapporna till kontoret. Om jag har tagit tunnelbana sista biten MÅSTE jag ta trapporna. Om jag har gått 20 minuter behöver jag inte göra det (men bra om jag gör det)
  • Gå till kollegor istället för att maila dem. 20 meter är 20 meter J
  • Hitta på mer aktiva saker med familjen på helgerna.

Den sista punkten började jag med igår. Först hade jag tänkt ta en springtur med en kompis men hon tyckte att det var lite kallt. Jag och min son skulle träffa en kompis och vi bestämde oss för att åka till Hellasgården och åka skridskor.

 

En promenad är bättre än soffan
 
Det blev en halvtimmes skridskoåkning där jag (i skor) hjälpte min son medan min kompis åkte två varv på den plogade banan. 

Sen gick vi över isen till en ö och drack varm choklad och åt chokladbollar. SÅ MYSIGT! 

Efteråt var det dags för årets första dopp. Det blev två dopp i is-vaken och bastu mellan det.
 

Lekte Jesus och gick på vattnet
 

Så ska en helg vara. På kvällen kändes kroppen sådär härligt trött som den blir när man har varit ute i friska luften och rör på sig.

Mer sånt i min vardag (eller på helgen då)

Får ni in tillräckligt med vardagsmotion? Har ni några bra tips?

Annonser

4 reaktioner till “Den svåra vardagsmotionen

  1. Jag jobbar också på det där just nu! Mätte hur mycket jag gick en vanlig dag utan spring och det var skrämmande lite. Nu har jag ju möjligheten att kunna gå ut och gå mitt på dagen om jag vill så den ska jag verkligen försöka ta vara på.
    Åh, skridskor! Vad härligt! 🙂

  2. Jag cyklar till o från jobbet, totalt 6 km. Sedan har jag som utmaning att ta lunchpromenad minst 3ggr/veckan. Jag försöker tänka att det inte ska vara en sådan stor grej. Just do it. Inte tänka så mycket på om jag ska eller inte, gör bara, annars kommer så många motargument. Tidsbrist är alltså inte mitt stora problem utan att skapa nya vanor. Viljan finns där jag måste bara välja mer aktivt. Jag försöker heller inte döma eller nedvärdera de ggr jag ”misslyckats” med mina val för det kommer alltid nya 🙂
    Lycka till!

Kommentera gärna

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s