Om att sluta röka

Det är inte ofta, faktiskt aldrig, som jag skrivit ett sponsrat inlägg här på bloggen. Det händer att jag får förfrågningar men jag har alltid tackat nej. Men idag fick jag en som jag faktiskt kunde tänka mig att skriva om. Det handlade nämligen om att sluta röka. Och det är ju någonting som är bra att göra, som alla borde göra. Och som jag gjorde för 2 år sedan.

Jag har rökt sen jag var 14, med några uppehåll för graviditeter och så. Men när jag började på mitt nya jobb och skrev om hälsa hela dagarna kände jag att jag inte kunde fortsätta med rökandet.

Jag slutade med hjälp av appen Rökfri som är utvecklad av 1177 Vårdguiden. För mig fungerade det att bara sluta på en gång. Jag gillar ett cleant break liksom. Men alla måste göra på det sätt som passar dem bäst. Det finns ju så många bra hjälpmedel. Huvudsaken är att man slutar för rökning är bara skit.

  Det var riktigt jobbigt i början, jag kollade på appen flera gånger i timmen för att se vad som hände i kroppen och hur mycket pengar jag sparat och hur många cigg jag inte hade rökt. Men efter bara några dagar kändes allt lättare. Jag kan fortfarande sakna rökningen enormt. Speciellt när det regnar ute och jag står och väntar på bussen. Det kommer nog aldrig att försvinna. Men de positiva saker som hänt  väger upp det.
 

Detta händer när du slutar röka

(tack 1177.se för uppgifterna)

Inom ett dygn

När du bestämt dig och gör ett rökstopp börjar den positiva förändringen i din kropp:

  • Efter 20 minuter har ditt blodtryck och din puls gått ner till en normal nivå.
  • Efter 8 timmar har kolmonoxidhalten i ditt blod minskat och närmar sig det normala.
  • Efter 8 timmar känner du dig mindre trött.
  • Redan efter 24 timmar har riskerna för att du ska få en hjärtinfarkt börjat minska.

Inom ett halvår

Under det närmaste halvåret fortsätter kroppens reparationsarbete:

  • Efter två till tolv veckor har din lungfunktion och blodcirkulation blivit så pass mycket bättre att det bör kännas lättare att promenera. Din hud har fått en friskare rosa ton, i stället för den gamla, grå.
  • Det kan ta 4 – 6 månader innan du märker minskad hosta och slembildning. Då har flimmerhåren i dina luftrör återhämtat sig och arbetar för fullt för att städa dina lungor och ta hand om andra luftföroreningar.

Ett år efter rökstoppet

  • Efter ett år har ditt immunförsvar blivit bättre. Du kan lättare stå emot förkylningar och sjukdomar. Risken för att du ska få allergier och luftrörskatarr har minskat betydligt.
  • Efter ett år är risken för hjärtinfarkt minskad. Hos kvinnor verkar det som att risken för hjärtsjukdom minskar mycket snabbare än för män – redan tre till fem år efter rökstoppet ligger du på samma nivå som ickerökarna om du är kvinna.

Resten av livet utan cigaretter

Vinsten med rökstopp fortsätter resten av ditt liv.

  • Efter fem år har risken för att du ska utveckla cancer halverats. Det gäller till exempel lung-, strup- och bukspottkörtelcancer. Risken för att du ska få en stroke eller hjärtinfarkt har minskat till en nivå som närmar sig icke-rökarens. Och du har på många olika sätt fått ett friare och rikare liv.

Det är ju lite som att börja träna, det där med att sluta röka, det är bara att göra det. Det kommer inte komma en perfekt dag med perfekta förutsättningar. Det är bara du som kan ta det första steget. Bestäm dig och så slutar du. Är vi överrens om det? OK, bra

Ja just det, och så var det sponstringen. Där jag skulle länka till ett företag som sålde hjälpmedel för att sluta röka. Tyvärr kunde vi inte komma överrens då de ville lägga sig i en hel del i hur jag skulle skriva och så kan man ju inte ha det. Min blogg är min blogg och ska jag skriva om en produkt så gör jag det på mitt sätt.

Men är inte det viktigaste att upplysa folk om att rökning är dåligt? Jo, det är det!

2 reaktioner till “Om att sluta röka

  1. Exakt!! Det viktigaste är människor slutar röka!!
    Jag slutade för fem år sedan och det är det värsta och bästa jag har gjort!!! Visst kommer det stunder när jag längtar lite grann efter mina cigg men längtan går snabbt över!!

Kommentera gärna

