Hur sätter du i foten vid löpning?

Det är ju massa snack om att man ska sätta i framdelen av foten och jag har testat det men det känns så konstigt. Dels som att jag ska ramla framåt, dels som att jag liksom trippar fram. Det känns verkligen inte naturligt.

Här filmar jag när jag försöker springa med isättning fram på foten. Det tar rätt lång tid innan jag börjar springa så spola gärna fram lite.

Här springer jag normalt och man ser ju hur jag dunkar i hälen först.

4 reaktioner till “Hur sätter du i foten vid löpning?

  1. När jag går smäller jag i hälen först, men när jag springer känns det som att framfoten landar först, men inte tårna, snarare trampdynan bakom dem.
    För mig känns det helt naturligt.
    Testade att springa med hälfotnedsättning, det kändes jättekonstigt.

  2. Jag har också testat att landa mer på framfoten, och det känns jättekonstigt. Vet inte om det är något som jag hade kunnat vänja mig vid, eller om det bara inte är ”mitt” löpsteg. Har inte testat tillräckligt många gånger. Däremot har jag lagt märke till att när jag springer i terräng så landar jag per automatik lite längre fram på foten, medan det på asfalt blir på hälen. Kanske kan man ha olika löpsteg som båda är naturliga för en beroende på olika underlag?

Kommentera gärna

