Kan Happy hips och KBT göra mig lycklig igen?

På måndag ska jag springa Vårruset i Stockholm tillsammans med mina kollegor. Förra året sprang jag med en kompis som behövde sällskap. Jag sprang på 38 minuter och var nöjd med det. I år har jag inget tidsmål. Jag blir faktiskt glad om jag tar mig runt utan att gå. Så låg är min motivation och springlust just nu.

Jag vet ju att det kommer att gå bra. 5km är inget problem för mig. Men kanske tar det 38 minuter i år också. Det får det göra. Jag orkar knappt se det här som ett lopp. Det är en möjlighet att få in träning helt enkelt. För just nu är det inte högprioriterat i mitt liv om en säger så.

Jag har en lösning på hur jag ska komma ur den här svackan. Dels tänker jag försöka yoga Happy hips som Charlotta skriver så positivt om dels har jag tagit kontakt med vården och ska börja i terapi. Inte bara för träningen då, det förstår ni ju säkert. Jag har liksom inte haft någon lust med någonting alls senaste tiden. Inget är kul och jag känner mig mest ledsen hela tiden. Jag är bara trött och arg och ledsen och blir irriterad på allt och alla. Inte ens när jag gör saker jag tycker om känner jag någon riktig glädje. Jag vet knappt vad jag tycker om att göra längre.

Det tar på krafterna att må så här och jag hoppas verkligen att lite KBT kan hjälpa. Det har varit lite jobbigt att tänka på att skriva om det här för jag är ju inte så personlig om mitt privatliv. Men just psykisk ohälsa är något jag bryr mig om väldigt mycket.  Det är viktigt att skriva om det tycker jag, för det hyschas så mycket fast det är så många som mår dåligt. Och det finns ju bra hjälp att få om man bara ber om det.  Jag har varit deprimerad förut och fått bra hjälp av vården, både i form av medicin och terapi. Så jag har höga förhoppningar om att ta mig igenom det den här gången också.

Ni är så fina ni som läser och kommenterar här. Jag började ju skriva för att dokumentera min träning för mig själv men så hittade ni hit och förhöjde hela upplevelsen för mig. Varje kommentar gör mig så glad. Tack för att ni är så bra och snälla och fina. Just nu beyder allt sånt så mycket för mig när allt annat känns så kantigt och hårt.

Red-Big-Heart-

 

19 reaktioner till “Kan Happy hips och KBT göra mig lycklig igen?

  1. Känner så väl igen känslan, eller nu ska jag inte säja att jag vet hur din upplevelse är, men som jag tolkar det du beskriver så kan jag verkligen relatera. Det där när saker mest känns likgiltiga. Så himla obehaglig känsla men en känsla som går att komma ur. Lovar! Vad bra att du tar hjälp, jag har själv varit rätt dålig på det i perioder.
    Stor kram, fina inspiratör!

  2. Hoppas att du får hjälp att bryta den onda spiralen och få tillbaka lusten igen. Det är ju hopplöst när man inte vill springa, trots att man vet att löpning i längden gör en lyckligare. 38 minuter på Vårruset låter som en bra ambition tycker jag, gör det du känner för helt enkelt.

  3. Livet alltså. Så är det. Och ja, både happy hips och KBT kommer hjälpa :-). Krya på dig, eller vad man ska säga. Kram kanske är bättre!

  4. Det är så jobbigt att må dåligt! Jag kan må dåligt i perioder men reser mig alltid. Nu hade/har jag en lång och jobbig svacka från okt till ja nu känns det lite bättre, är på väg tillbaka. Jag var denna gången tvungen att ta hjälp utifrån i form av samtal i en grupp med samma problem som jag. Finner en glädje i min träning och livet igen…
    Hoppas att du snart mår bättre och jag skickar dig varma kramar

  5. Hoppas du kan få bra hjälp och känner dig glad och mår bättre snart igen. Jag är dålig på att kommentera nu för tiden men läser och känner mig inspirerad av dig. Inget vårrus för mig denna vår men kanske ska försöka mig på nåt lopp efter sommaren. Har sakta sakta börjat med ett sånt där spring-5-km-på-8-veckor-program i en app och nu gjort de fyra första passen på en dryg vecka. Det är inte så där oändligt jobbigt som jag trodde utan känns mest kul och skönt. Löpningen går långsammare än powerwalkbitarna emellan men jag är superstolt över att jag redan springer lite mer än man ”ska” och att ha tagit mig 4 km på 30 min igårkväll.

    Heja dig på vårruset!

Kommentera gärna

