Jag ska bli en positivare person

Varje dag är fyllt av beslut. Varje beslut påverkar hur jag mår. Jag har länge haft en negativ syn på saker och ting men det gör ju inte att jag mår bättre så jag försöker att vända på det där. Lovisa hade en lista på frågor man kan ställa sig själv för att ta reda på hur man tänker och beslutar kring saker som styr ens vardag. Jag svarade på listan utifrån gårdagen.

Vilka aktiva beslut har jag tagit idag?

Jag valde att åka till gymmet när min man kom hem. Jag valde vilket av passen jag skulle gå på och valde det längre.

Vilka delar av min dag mår jag bra av?

Att pyssla med och gosa med min dotter, att leka med och prata med min son, att träna, att prata med en vän i telefon på vägen hem, att äta middag framför gemensam tv-serie med min man

När tänkte jag en positiv tanke om din kropp senast? Vad tänkte jag då?

Att min kropp var stark och orkade med passet bra fast jag aldrig kört just det passet. Att jag kunde utföra vissa övningar bättre än senast.

När överträffade jag mina egna förväntningar på min kropp senast?

Det var ett tag sedan, jag har inte puschat mig så mycket. Men kanske förra veckan när jag lyfte nästan 100kg flera gånger på raken

Vilka träningspass längtar jag efter?

Nästa vecka ska jagspringa 1,15 timmar, det ska bli spännande.

När känner jag mig extra nöjd med ett träningspass?

När jag är helt slut och svettig. Det händer inte så ofta dock.

Hur känner jag mig när jag vaknar på morgonen? Vilka positiva tankar tänker jag då? Vilka negativa känslor vaknar jag med?

Jag känner mig alltid lätt mörbultad efter att ha sovit mellan/under/nära två barn. Men jag känner mig oftast rätt nöjd och glad och tar i tu med det som ska göras. Jag kan vakna med negativa känslor om de som vaknat tidigare är på dåligt humör, då smittar det av sig, därför vill jag gärna vakna före alla andra. Det orkar jag dock inte alltid.

Vad saknas för att jag ska känna mig lycklig i min vardag?

Lite mer lugn och ro hemma. Men med två aktiva barn på 4 och 6 är det svårt att få till det. Men det blir bättre och bättre. Häromdagen kunde jag gå ut och springa medan barnen var på nerevåningen och maken sov däruppe. Och ingen slog ihjäl någon annan.

När känner jag att jag har en meningsfull vardag?

När jag gjort något med kroppen eller producerat något. Eller umgåtts med man och barn på ett aktivt sätt (inte bara degat framför tv)

När tar jag beslut som jag ångrar i efterhand?

När jag har sömnbrist eller är hungrig.

Hur kan jag öka min känsla av en positiv vardag?

Försöka tänka på det som är bra och inte på det som är dåligt. Ta bra aktiva beslut. Umgås med folk som ger mig energi.

 

Nu ska jag fundera lite på vad mina svar innebär.

2 reaktioner till “Jag ska bli en positivare person

  1. Jag tyckte också den här listan var otroligt bra och reflekterade över den igår och på morgonen idag och skrev ihop mina svar. Det känns så skönt att hitta listor som de här som öppnar upp ögonen lite. Många inlägg som Lovisa har skrivit är otroligt bra och tänkvärda.

Kommentera gärna

