Lunchpromenad med målsättning

keep-calm-and-achieve-your-goals-3

Jag var så trött i morse. Jag har varit det en längre tid. Kanske är det de nya p-pillrena, kanske järnbrist, kanske är jag utmattad efter senaste PMS-anfallet fortfarande. Jag känner mig låg och ledsen och inåtvänd. Har inget tålamod eller lust till någonting alls. Batteriet på mobilen dog på bussen och jag hade glömt mössan. Det snöade och var kallt. Så jag orkade inte gå, jag tog tunnelbanan från slussen till medborgarplatsen. Vad kan det vara? 500 meter, max. Så jäkla slött av mig.

Så när en kollega frågade efter promenadsällskap på luchen hakade jag på. 25 minuters promenad blev det och jag var back on track. Det gör inget om man missar en gång, bara man tar sig upp på banan igen.

Under promenaden pratade vi om målsättningar. Min kollega frågade vad jag hade för mål med min träning. Det var bra för mig att tänka igenom mina mål lite.

Såhär låter det in mitt huvud när jag sätter mål med mig själv:

– Vad vill du bli bättre på?

Jag vill bli bättre på att leva hälsosamt.

– Hur bra?

Så bra att jag kan springa ett Marathon

– Vad klarar du idag och på vilken hastighet?

Jag kan springa en mil på 1.09

– Okej, så i år ska du klara ett halvmarathon, Nästa år ska du klara 30km och om två år ett marathon. Hur ska du lägga upp träningen för att kunna genomföra detta?

Jag ska följa ett program för att klara halvmaran. Det innebär att jag ska springa 4ggr i veckan. Jag varierar intervaller och längre pass. Dessutom ska jag styrketräna minst en gång i veckan. Jag ska också öka min vardagsmotion. Minst en timme om dagen, gärna mer.

– Hur vet du om du är i rätt riktning mot ditt mål, att du gör rätt?

Jag har mitt program som stöd. Halvmaran blir en fingervisning om jag är på rätt väg eller inte.

– Vad gör du om du når målet tidigare än tänkt.

Då blir jag extremt nöjd och glad och försöker komma på ett nytt mål. Men jag har ingen brådska. Mina delmål är del av någonting större.

-Vad bra. Lycka till

Tack!

Mina mål:

En hälsosam livsstil och att må bra, nu och sen.

Mitt stora övergripande mål är att ha en hälsosam livsstil och må bra, nu och framförallt när jag blir äldre. Jag vill orka leka med mina barnbarn, jag vill orka göra roliga saker när jag är äldre. Min mamma och pappa åker på vandringsresor och klättrar i berg, de cyklar i Frankrike och de orkar leka med mina barn hur mycket som helst. Så vill jag ha det när jag blir gammal. Min svärfar har hjärtproblem, han orkar inte leka med barnen. Men han gör heller inget för att må bättre. Han motionerar inte och han äter dåligt. Så vill jag inte bli. Så det är mitt långsiktiga övergripande mål med träningen. För att nå det har jag ett genomförandemål som ser ut såhär: Jag ska träna 3-4 ggr i veckan och jag ska vardagsmotionera en timme om dagen. Det är ingenting jag tänker på dagligen. Det målet bara finns där som ett stöd.

Marathon

Jag har ett långsiktigt mål och det är att springa ett Marathon någon gång, gärna innan jag fyller 50.

Gå ner i vikt

För att nå det målet behöver jag klara av ett stort delmål. Att gå ner i vikt. Lovisa skrev om Konsekvensinfriande mål och på sätt och vis är det väl ett sånt jag håller på med här. MEN jag är tydlig med mig själv att jag vill gå ner i vikt också, jag vill bara inte ha det som huvudmål för jag mår inte bra av att bara fokusera på vikt vikt vikt. Jag låter det bli ett delmål i mitt Marathon-mål istället. Jag tänker inte ens försöka mig på at springa längre än ett halvmaraton innan jag gått ner till en bra vikt. Från att jag bestämde mig att springa ett halvmaraton har jag gått ner 10kg och det gör att jag känner mig mer redo än innan.

Springa milen på en timme

Inom Marathonmålet har jag också prestationsinriktat mål för att öka längd och snabbhet när jag springer. Jag sätter alltid realistiska mål och låter det ta den tid det tar att nå dem. Jag har ingen brådska.

Inte tappa sugen!

För att inte tappa sugen har jag ett antal mindre mål som kan variera. Att anmäla mig till och springa olika lopp är bra motivationsmål. På daglig basis arbetar jag mycket med känslobaserade mål. Tex tänker jag att jag ska springa på lunchen så att jag känner mig nöjd och duktig efteråt eller att jag ska gå en promenad förmidagen så att jag får frisk luft och blir pigg resten av dagen. Eller idag ska jag ge järnet och vara helt slut efteråt.

 

Lästips:

Lovisa har skrivit lite om olika mål:

Genomförandemål: http://www.lofsan.se/lofsansjanuari-dag-1/

Prestationsinriktade mål: http://www.lofsan.se/lofsansjanuari-dag-4/

Känslobaserade mål: http://www.lofsan.se/lofsansjanuari-dag-7/

Konsekvensinfiande mål http://www.lofsan.se/lofsansjanuari-dag-10/

Sätt mål och nå dem: http://www.lofsan.se/satt-mal-och-na-dem/

 

Annonser

Kommentera gärna

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s